Op weg naar de betekeniseconomie

Kees Klomp

Bedrijfsadviseur en boeddhist. Hij pleit om het menselijke en humane weer op de voorgrond te plaatsen in het kapitalisme.

6 juni 2016 Leestijd 12

Tips, inzichten, adviezen en trucs van de beste mensen uit en van buiten de regio.

Ondernemer en schrijver Kees Klomp doet niets liever dan ondernemers informeren over de kansen die de betekeniseconomie biedt: een economie waarin geld verdienen niet langer de grootste drijfveer is. Iets betekenen voor de mensheid is vele malen belangrijker.


Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland wil het onzichtbare moois in de regio zichtbaar maken en heeft daar de naam regionomie aan gegeven. Dit sluit naadloos aan bij de betekeniseconomie die volgens Klomp steeds meer vorm krijgt. “Eerst was er de agrarische economie, waarin grondstoffen centraal stonden. Daarna volgde de industriële economie, die zich richtte op producten. Halverwege de vorige eeuw verschoven we naar een informatie-economie waarin kennis belangrijk was en nu is het tijd voor de betekeniseconomie. Daarin staat niet langer kennis, maar wijsheid centraal. Wijsheid is wat je met kennis doet. In de betekeniseconomie is geen plaats meer voor bedrijven die de wereld naar de knoppen helpen. Winst gaat niet langer over cijfers, maar over de betekenis van een bedrijf op sociaal en ecologisch gebied.”

Wat de betekeniseconomie behelst, legt Kees Klomp vaak uit aan de hand van een oefening. “Ik vraag startende ondernemers dan een grafrede te schrijven voor hun bedrijf. Als je niet kunt uitleggen wat jouw bedrijf heeft betekend, weet je genoeg. De regio biedt op dit gebied veel kansen, want juist op kleine schaal is veel mogelijk. Grote bedrijven hebben te maken met aandeelhouders, terwijl kleine bedrijven meer vrijheid hebben. Drenthe heeft een voorsprong op dit gebied. Noaberschap en natuur zijn hier nooit verdwenen. We hoeven er alleen maar trots op te zijn en er kansen in te zien. Drenten hebben de neiging zich ondergeschikt te voelen aan andere delen van Nederland, terwijl meegaan in de vaart der volkeren niet hoeft. Startende ondernemers willen ook steeds vaker, desnoods op kleine schaal, een probleem oplossen in plaats van veel winst maken en zaken doen in het buitenland. Bedrijven die van betekenis zijn, hebben de toekomst.”