De uitdaging van maatwerk

Mike Brandt & Eef Kwakkel

Creatieve engineer, kansinpakker, flexdenker & manager de-rust-bewaarder liften-fanaat

24 april 2016 Leestijd 12

Eef Kwakkel en Mike Brandt zijn twee van de regionomen, stad- en streekgenoten die vertellen over wat hen verbindt met de regio. Mensen die het onzichtbare moois in onze regio zichtbaar helpen maken. In het verhaal van Eef Kwakkel en Mike Brandt is dat het bedienen van een zeer exclusieve markt en het realiseren van forse groei, vanaf een bedrijventerrein in Meppel.

De verhuizing naar een nieuw pand in Meppel is net achter de rug en het ruime onderkomen aan de Douwenmaat biedt Lift Emotion de gelegenheid om nog verder te groeien dan het de afgelopen jaren heeft gedaan. Een groei die sneller verliep dan eigenaren Eef Kwakkel en Mike Brandt in 2007 konden vermoeden.


Lift Emotion heeft in die economisch ongunstige tijd een nichemarkt bestormd en is inmiddels wereldwijd actief als leverancier van zeer exclusieve liften. Brandt: ‘We bouwen vooral liften in schepen, maar ook voor zeer exclusieve woningen. We hebben zelfs een lift in een bus gebouwd. Dat laatste was een opdracht voor de koning van een Arabisch land. We houden ons eigenlijk altijd bezig met bijzondere projecten, met de ontwikkeling van liften die nog nergens ter wereld bestaan.’ De kwaliteit en creativiteit van het Meppelse bedrijf vallen op en zo is Lift Emotion onlangs toegevoegd aan het team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van de lift voor het hoofdkwartier van Apple. ‘Daar worden allerlei bijzondere technieken toegepast en uiteraard moet het ook esthetisch iets speciaals worden. Dat is precies de uitdaging die wij zoeken.’

Groei

Sinds 2007 is Lift Emotion al twee keer verhuisd, steeds wegens ruimtegebrek. Kwakkel en Brandt kozen er beide keren voor in Meppel gevestigd te blijven, omdat de geografische ligging voor beiden gunstig is. Kwakkel: ‘Ik woon in Kampen, Mike woont in Erm, dus Meppel ligt voor ons centraal. We zijn begonnen aan de Industrieweg in een bedrijfsverzamelgebouw, toen verhuisd naar de Rabroekenweg en nu dus naar Douwenmaat. Bij die stappen heeft de Rabobank ons overigens uitstekend begeleid.’

De ondernemers kopen waar mogelijk materialen bij bedrijven in de regio, maar verkopen hun bijzondere producten nauwelijks in eigen land. ‘We zijn voor 95 procent gericht op het buitenland’, vertelt Mike Brandt. ‘Daar vinden we meer klanten die bereid zijn te betalen voor kwaliteit.’

Lift Emotion ontwerpt en monteert liften, maar besteedt de productie uit. Vaak worden losse onderdelen geproduceerd en daarvoor wordt vaak zaken gedaan met bedrijven in de directe omgeving van Meppel en Duitsland. De monteurs van het bedrijf vliegen de hele wereld over om bijvoorbeeld in Australië, China, Amerika of Zwitserland een lift te monteren. Eef Kwakkel: ‘Het zijn allemaal zelfstandige monteurs, maar voor ons zijn het vaste collega’s. We zijn erg selectief als het gaat om monteurs, omdat ze onze vertegenwoordiging bij de opdrachtgever zijn. Ze komen bovendien in bijzondere werelden terecht en moeten daar goed mee om kunnen gaan.’

‘We kennen de kracht van de onderlinge verschillen.’

1+1=3

De lijst extravagante projecten is eindeloos en illustreert de passie van Brandt en Kwakkel. De ondernemers waren ooit collega’s en besloten na het faillissement van hun werkgever samen verder te gaan. ‘We hebben ons netwerk aangesproken en kregen al vrij snel de eerste opdrachten’, aldus Mike Brandt. ‘Inmiddels leidt de ene opdracht vaak tot de volgende.’ Hun karakters blijken elkaar uitstekend aan te vullen en ze kennen de kracht van hun onderlinge verschillen. Beiden zijn technisch geschoold, maar Eef Kwakkel is de man met de grootste passie voor liften. ‘Ik ben de liftofiel. Mike heeft een brede technische kennis en is de creatieveling. Bovendien durft hij aan risicovolle projecten te beginnen die een ander te uitdagend zou vinden. Ik ben degene die op de rem trapt als er iets niet loopt zoals gepland. Verder regel ik zaken als financiën en transport.’

Dat laatste vormt niet zelden een stevige uitdaging als de vele uren van ontwerpen, bijschaven en productie erop zitten. ‘Voor een particulier huis in Frankrijk hebben we onlangs een lift ontwikkeld. De glazen kooi is met een dieplader vervoerd en moest door een tunnel waar de lift aan weerszijden maar drie centimeter ruimte had. Ter plaatse moest de lift met een kraan in het huis geplaatst worden. Dergelijke huizen staan uiteraard op prachtige plekken en in dit geval was dat een berghelling met uitzicht op de Middellandse zee. Er was nauwelijks ruimte voor de kraan, maar het is gelukt. Bijzondere projecten aannemen levert stress op, maar uiteindelijk natuurlijk ook veel voldoening.’