BAM! Doen is het nieuwe denken

Engbert Breuker

Wondernemer. Onderzoekt alles en behoudt het goede in zijn streven naar een betere wereld. Engbert is onorthodox, enthousiasmerend en geeft energie met humor en relativeringsvermogen.

6 juni 2016 Leestijd 12

Tips, inzichten, adviezen en trucs van de beste mensen uit en van buiten de regio.

We leven in een tijdperk waarin veranderingen sneller gaan dan het leervermogen. Alles neemt essentieel snel toe, vroeger deden we er veertig jaar over om de telefoon ontwikkelen, toen deden we er tien jaar over om het materiaal van de telefoon te veranderen, daarna weer enkele jaren om de kleur te veranderen, en dan hebben ze nog heel wat jaren nodig gehad om af te komen van het draad. Nu gaan de ontwikkelingen zo hard, dat er in één jaar tijd drie verschillende iPhones worden gemaakt. Deze verandersnelheid staat symbool voor deze eeuw”, verklaart Engbert Breuker, inspirator en chief inspiration officer bij Pentascope.


“Ook het leervermogen versnelt. De ontwikkeltijd van mensen verandert. In de tijd dat mijn moeder van school kwam, studeerde 0,4% af van een wetenschappelijke opleiding. Toen ikzelf afstudeerde in 1982 was dat 4%. Nu is dat 40%. Er is een enorme groei in het aantal opleidingen en geschoolde mensen,” gaat Engbert verder.

“Toch gaat de verandersnelheid nóg sneller dan de leersnelheid. Het punt waar de verandersnelheid de leersnelheid kruist, heet ‘midnight’.
En wij leven nu net na dat punt, dus ‘after midnight’. De tijd before midnight, was dat tijd waarin je nog kon plannen. Waarbij je eerst ging analyseren en voorspellen, om successen te behalen. We kunnen niet op dezelfde manier blijven werken. We moeten proberen. Fouten maken. En weer opnieuw proberen. Doordat je niet meer plant, weet je ook niet wanneer het af is. Dat maakt het enerverend.”

Engbert ziet hoe de wereld totaal veranderd is. “Als je een goed idee hebt en je gaat daarmee langs vijf banken, dan heb je geen tijd om stil te staan bij concurrentie. Dan moet je handelen, anders ben je al te laat. Dan is je product verouderd, of iemand anders is er wél mee aan de slag gegaan”, aldus Engbert. “Je moet leren door te doen.” Engbert adviseert dan ook geen ellenlange business plannen te schrijven. Gelijk uitproberen is zijn advies, anders is het idee alweer weg. “Just do it! Doen is het nieuwe denken.”