Systemic Design

Geerd Schlangen

Investeerder in technologie- en communicatiebedrijven, communicatiespecialist en organisator. Gelooft heilig in Blue Economy én de regionomie.

6 juni 2016 Leestijd 12

Tips, inzichten, adviezen en trucs van de beste mensen uit en van buiten de regio.

“Het is buiten te doen, niet binnen je eigen bedrijf. Het regionale systeem zit om je heen. Gebruik elkaar, pas verlangenverstrengeling toe. Wat wil je dat er verandert, waar gaat je hart sneller van kloppen, waar zit je verlangen? Kunnen we onze verlangens misschien combineren?”


Het hart van Geerd Schlangen gaat harder kloppen van Systemic Design. “Ik heb geleerd om vanuit de hoek van de blue economy, ontwikkeld door Belgische professor Gunter Pauli, naar situaties te kijken,. Blue economy gaat er vanuit dat alles met elkaar samenhangt. De natuur kent geen afval. Want een afvalstof van de een is, is een grondstof voor de ander. Kijk bijvoorbeeld naar het project Westerzwam.” Geerd blijft ons in de regionomie uitdagen op de uitgangspunten van Systemic Design.

Systemic Design heeft 5 principes:

1. De output of afval van het ene systeem is bron of grondstof voor een ander systeem. Waardoor afval ineens waarde heeft. Een voorbeeld: bermgras dat wordt gemaaid, kun je laten liggen of als grondstof gebruiken voor biogas. Als je nieuwe dingen gaat bouwen of maken, moet je altijd creatief kijken wat je met alle (rest)materialen kan doen.

2. De maatschappij van vroeger was veel meer lokaal gericht. In de loop der jaren is de economie geïndividualiseerd en moeten relaties om de hoek opnieuw uitgevonden worden. Werken aan relaties, bijvoorbeeld buren of dorpsgenoten, en samen dingen realiseren bepalen het systeem.

3. Een goed systeem brengt zichzelf voort. Bijvoorbeeld de natuur. In vier seizoenen gebeuren precies de dingen die moeten gebeuren. Nooit te vroeg, nooit te laat. Een bedrijf, een dorp of stad kan ook zo’n systeem hebben. En omdat het systeem er is, is er ook ruimte om dingen te laten gebeuren zoals ze komen.

4. Werk lokaal! Met lokale mensen, lokale natuur, lokale grondstoffen. Waarom kennis van buiten te halen als het om de hoek is? De ene regio is creatief, de andere regio heeft noeste harde werkers, weer een andere regio is goed in dingen maken (maak-industrie), zoals in Staphorst. Werk met materialen die zich aandienen in je gebied, bijvoorbeeld bepaalde landbouwproducten die worden verbouwd in je regio. Kijk om je heen, want er is meer dan je denkt.

5. Zet de mens in het centrum van de dingen die je doet en zorg voor een gezond sociaal kapitaal. Als je het van dichtbij haalt, dan versterk je de inkomstenstroom van de buurman, als je buurman beter wordt, dan word jij ook beter. Als je buiten je regionale economie gaat, dan verzwak je die regionale economie.